Push-Pull Locomotive Inspired By Vande Bharat

Indian Railways: Push-Pull Locomotive Inspired By Vande Bharat Ready To Haul 22 Non-AC Coaches 



higher speed like the Vande Bharat trains, Indian Railways has rolled out push-pull locomotive to haul non-air conditioned coaches

In a push–pull train, two locomotives at both ends of a train are used at the same time, being controlled by one driver. The train moves faster in push-pull method and detention time at stations is reduced, improving turnaround time.

"Push-pull loco getting ready… noisy, oily, power generator coaches will not be needed once these push-pull locos are installed at both ends of trains," said Railway Minister Ashwini Vaishnaw on a social networking site.

Manufactured at Chittaranjan Locomotive Works in West Bengal, at an estimated cost of Rs 28 crore, twin locomotives will move to ICF Chennai to be equipped with 22 non-AC LHB coaches.While four coaches will be kept as reserved, rest 18 will be unreserved coaches.

There was a demand for a train with upgraded  facility and  speed like Vande Bharat trains for common passengers, since the latter's fare is on the higher side.Pull-push electric locos can also be used to haul AC coaches depending upon the passenger demand.There will be a trial of push-pull train with 22 coaches at ICF facility before launching the train in a particular route.The push-pull train, with 22 coaches, is estimated to cost nearly Rs 60 crore.

భారతీయ రైల్వేలు: వందే భారత్ స్ఫూర్తితో పుష్-పుల్ లోకోమోటివ్ 22 నాన్-ఏసీ కోచ్‌లను తీసుకెళ్లేందుకు సిద్ధంగా ఉంది. 

వందే భారత్ రైళ్ల వంటి అధిక వేగం, భారతీయ రైల్వేలు నాన్-ఎయిర్ కండిషన్డ్ కోచ్‌లను లాగడానికి పుష్-పుల్ లోకోమోటివ్‌ను రూపొందించాయి

పుష్-పుల్ రైలులో, ఒక రైలుకు రెండు చివర్లలోని రెండు లోకోమోటివ్‌లు ఒకే సమయంలో ఉపయోగించబడతాయి, ఒక డ్రైవర్‌చే నియంత్రించబడుతుంది. రైలు పుష్-పుల్ పద్ధతిలో వేగంగా కదులుతుంది మరియు స్టేషన్లలో నిర్బంధ సమయం తగ్గుతుంది, టర్నరౌండ్ సమయాన్ని మెరుగుపరుస్తుంది.

"పుష్-పుల్ లోకో సిద్ధమవుతోంది... రైళ్లకు రెండు చివర్లలో ఈ పుష్-పుల్ లోకోలను అమర్చిన తర్వాత శబ్దం, ఆయిల్, పవర్ జనరేటర్ కోచ్‌లు అవసరం ఉండవు" అని రైల్వే మంత్రి అశ్విని వైష్ణవ్ సోషల్ నెట్‌వర్కింగ్ సైట్‌లో తెలిపారు.

పశ్చిమ బెంగాల్‌లోని చిత్తరంజన్ లోకోమోటివ్ వర్క్స్‌లో రూ. 28 కోట్ల అంచనా వ్యయంతో తయారు చేయబడిన జంట లోకోమోటివ్‌లు 22 నాన్-ఏసీ LHB కోచ్‌లతో కూడిన ICF చెన్నైకి తరలించబడతాయి. నాలుగు కోచ్‌లు రిజర్వ్‌డ్‌గా ఉంచబడతాయి, మిగిలిన 18 రిజర్వు చేయబడలేదు.

సాధారణ ప్రయాణీకుల కోసం వందే భారత్ రైళ్ల వంటి అప్‌గ్రేడ్ సదుపాయం మరియు వేగంతో కూడిన రైలు కోసం డిమాండ్ ఉంది, ఎందుకంటే తరువాతి ఛార్జీలు ఎక్కువగా ఉంటాయి. ప్రయాణీకుల డిమాండ్‌ను బట్టి AC కోచ్‌లను లాగడానికి పుల్-పుష్ ఎలక్ట్రిక్ లోకోలను కూడా ఉపయోగించవచ్చు. ఒక నిర్దిష్ట మార్గంలో రైలును ప్రారంభించే ముందు ICF సౌకర్యం వద్ద 22 కోచ్‌లతో కూడిన పుష్-పుల్ రైలు ట్రయల్ ఉంటుంది. 22 కోచ్‌లతో కూడిన ఈ పుష్-పుల్ రైలుకు దాదాపు రూ. 60 కోట్లు ఖర్చవుతుందని అంచనా.

Comments

Popular posts from this blog

Professional engineering

"Samudrayaan"